Singa In Disguise: .tanggungjawab.

.tanggungjawab.

..السلام عليكم

hari ni aku nak menyentuh pasal tanggungjawab. blogger-emoticon.blogspot.comhehe~ oke,lets start sesi usrah ite ye kawan-kawan.. :face46: saling ingat-mengingati.. erm,tanggungjawab jugak tu~ :face19: marilah kita sama-sama memuhasabahkan diri!! :face15:

dari prespektif aku.. tanggungjawab aku ialah kepada pelajaran aku.. ibu-bapa aku.. blogger-emoticon.blogspot.com ini dalam kategori tanggungjawab didunialah..blogger-emoticon.blogspot.com

di akhirat lak,tanggungjawabnya dah sah-sahlah solat!! :face54: ha! solat itu tiang agama berkali-kali ulang.. masih lagi sambil lewa! :face37: yg WAJIB tetap WAJIB:119: yg SUNAT tetap SUNAT!! :face16: dan yg HARAM tetap HARAM!!

haish!! :134: lau korg tak sembayang hari ini.. korg kena ganti nanti.. hukumnya:WAJIB tau!:face18: hey,korang solat pun belom tentu diterima tau.. :face58: yela,dah solat tak khusyuk.. yg ader dlm kepala tu kekasih korg jew.. erm,ape kes:120::x:

org selalu kaitkan solat tu macam tiang rumah, :53: tau tak de tiang:v: rumah un robohlah an? an? an? :face64: ha,sekarang aku nak ubah pandangan tu.. :face38: solat tu umpama TULANG BELAKANG atau dalam kamus science ianya disebut sebagai spinal cord.. sekarang jawab.. rumah lagi penting atau tulang belakang lagi penting? :face44:

salah! SOLAT r.. SOLAT!

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman : “Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya”? Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain”. (Riwayat At-Tarmizi)
ha! melalui hadis diatas korang boleh agak an.. yang kita digalakkan buat solat sunat juga :a1:ok,untuk mengukuhkan lagi fakta yang solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab korang boleh :99::133:http://ecahfancyblue.blogspot.com/2011/02/entri-paling-panjang-aku-tapi-insaflah.html

kire solat SUNAT ni untuk coverlah mana-mana solat WAJIB korang yang :22: berapa nak sempurna tu.. :131: dalam bahasa yang mudahnya.. macam backup file yang korang save dalam lappy and pendrive korang.. huhu~blogger-emoticon.blogspot.com

:79:Sekiranya seseorang tertinggal solat fardhu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat qada.

:79:Bagi mereka yang musafir, mereka diharuskan bagi solat dengan menqasar dan menjamakkannya.

okey ni antara petikan dari satu laman web ye.. :face60: kalau tak puas hati sila rujuk kepada orang yang lebih berpengetahuan dalam agama..:face45:

one more, :f:solat ni merupakan rukun Islam yang ke-2 dari lima rukun islam. so, layak ke korang dipanggil ISLAM kalau rukun Islam yang semudah ABC :g: ni korang tak boleh tepati macam rukun negara:v::v:

erm,tak perlu panjang-panjang.. korang sendiri kena buat semua ibadat niyh sendiri:r: dengan rela hati..:67: dengan keikhlasan kerana ALLAH S.W.T:q: bagitahu panjang-panjang un tak guna kalau korang tak serius dengan tanggungjawab korang ni.. :p:

NOTES: maaflah sebab:49: entri dalam blog aku dah :22:begitu kemerepekan.. aku ambil SPM tahun ni kot~ :face63: so,aku nak mengasah kemahiran menulis :47: dan bercakap aku mulai tahun ni.. orang kata persediaan awal untuk memulakan hidup sebagai seorang yang berkerjaya.. :face5: huhu~ insyaallah:119: :face12:

No comments:

Post a Comment

Copyright and all reserved belong to aisyahISMail