Singa In Disguise: Tips Bangun Awal Pagi

Tips Bangun Awal Pagi

..السلام عليكم

yup! entri aku kaly ni agak menyindir sesape yg liat nk bangun awal pagi! mentang2la cuty maen hentam keromo jew bangun pukul bape un ek?? alhamdulillah.. setakat ini aku tak pernah ader masalah untuk bangun awal pagi.. so,,aku nak kongsi la pada insan2 yg liat nk bangun subuh..trut~

ni cara2 bangun awal yg selalu aku amalkn..
1)buat nawaitu utk bangun awal
nawaitu mahupon niat adala satu permulaan utk setiap satu perkara yg ite nk lakukan sebagai seorang muslim. jadi,,asalkan korg ader nawaitu nak bangun awal pagi tu.. insyallah,korg akan bangun awal pagi.. kerana allah itu maha mendengar..

2)tidur awal
ok,,ini auta bukan fakta. aku memgla payah nak tito awal.. paling awal aku tidur ialah pukul 12tgh mlm.. sile jgn contohi aku!! dan pukul5pagi aku dah kena bangun.. sediakan sarapan dan air.. kalau tak memang aku akan ke sekolah dgn perut berkeroncong sehati berdansa.. ok yg tang ni aku tak tipu!!

3)set alarm lebih dr satu
aku selalunyew set jam loceng satu.. alarm handphone satu.. ha! yg ni best sikit.. alarm phone aku bukan biase2 tau.. bunyi anjing nyalak mengalahkn mechain gun u!! meow-meow takot dgn en.anjing.. tmbh2 lg bulldog.. haish!!

4)sediakan kain basah tepi katil
ha,yg ni dah sah-sah lah korang tau aper functionnya.. kot dah payah sangat nk bangun lap la muka korang dengan kain basah tu.. lagi bagus kalau korang letak semangkuk air sejuk at situ..

5)minta dikejutkan
ok,ni adalah cara mudah yg korang payah nak buat.. seeloknya pesanla pada sesiapa dlm rumah korang utk mengejutkn korg bangun pagi.. sekurang-kurangnya ader la orang yg nk kejutkn korang kalau-kalau korang tito mampus maty sampe tak dengar alarm korang.

6)elakkan makan banyak sebelum tidur
jangan la makan banyak sangat sebelum tidur.. ini akan menyukarkan lagi utk korang bangun awal pagi.. seeloknya makan ala kadar sahaja sebelum tidur.. bersederhana la..

jadi,,renung2kan dan selamat beramal!! ^^

No comments:

Post a Comment

Copyright and all reserved belong to aisyahISMail